Povestea acordeonului de pluș – 白饭 Báifàn

Povestea acordeonului de pluș – 白饭 Báifàn

Povestea acordeonului de pluș - 白饭 Báifàn

Orașul chinezesc. Agitația crește pe măsură ce soarele își pierde din strălucire printre lampioane ce împrumută căldură portocalie vântuită de curenți de aer cu miros de mâncare. E greu să îți rătăcești gândurile printre chipuri dominate de atmosferă, dar printre mesele ce invită gustare m-am pierdut. Când gândurile mă apasă și mi-e greu să le mai port, le iau cu mine în mijlocul nebuniei, acolo unde toți trecătorii își pierd identitatea în goana lor, la fel și gândurile mele.

În Orașul Chinezesc este imposibil să găsești oameni ai străzii, seara nu există străzi, ci doar un fluid uman compus din mii de trupuri. Dar, eu alunecam printre ei, nu mă amestecam cu mulțimea chiar dacă acolo eram adesea. Un chip de copil cu părul lăsat în voie mă urmărea cu privirea tristă de fiecare dată când treceam pe lângă bunătățile condimentate ale dlui Wong Fu Shien. Un băiat murdar, haine veștejite și gri, mă fixa cu o privire înghețată pe chip. Aproape că îmi era teamă să mă las privit. Opt luni în Orașul Chinezesc te amețesc când un biet copil te privește? Băiatul nu părea prins de atmosfera condimentată a fluidului uman. Părea imun la sacrul vast al aromelor îmbietoare, culoarea ochilor lui fiind o reflectare pură a gândurilor mele ce mă apasă de când am decis să cunosc lumea.

Am comandat orez simplu. Unui copil sărac nu îi cumperi mâncarea care îl determină să calculeze câte zile ar trăi familia lui cu o porție de găluște prăjite. Acest lucru l-ar face să își mănânce condamnare, vină, să simtă trădare doar pentru a-și încălzi stomacul nelocuit de satisfacție de nopți, zile și treceri de timp. Băiatul nu clipea. Doar mă urmărea cu tristețea dureroasă pe care o simțeam până în fundul ochilor.

-白饭 Báifàn, repet eu ca să mă asigur că nu cer altceva. Orezul simplu este ca limba chineză tradițională – o poate digera ușor și un copil cu ochii cenușii. La doar câțiva pași de băiat, strecurându-mă cu greu prin mulțime, mă lovesc de o fetișcană veselă, radiantă. Mă întreabă dacă vreau să cumpăr un suvenir unic, pe care nu îl voi găsi niciodată la ceilalți comercianți. Am dat să trec, dar a făcut un pas lateral, unul greu de făcut împotriva fluidului uman insensibil. O întreb ce vrea să îmi vândă pentru că nu părea să aibă asupra ei nici măcar bețe chinezești pentru orezul băiatului cenușiu. ‘Doar dacă plătești mai întâi’, mi-a spus. Am scos câțiva bănuți, i-a luat și mi-a împins în piept o jucărie de pluș. M-a surprins. Cine s-ar lăuda cu o jucărie de pluș cumpărată din Orașul Chinezesc? Eu sigur nu.

– Báifàn! Báifàn! Și i-am întins porția de orez. M-a privit sec. A mâncat cu bolul parcă prins de bărbie, adâncind bețele în orezul pe care îl aducea cu precizie în gură. A terminat prea repede. Mi-a fost rușine. Cumpărasem doar pentru el, altfel i-aș fi dat porția mea, dar eu nu mănânc decât singur. Am luat suvenirul și l-am ridicat în aer, parcă încercând să le fac cunoștință. Și-a întins brațele și l-a strâns la piept. Era un acordeon din pluș? Un suvenir acordeon? Era atât de colorat! Ochii băiatului au fixat jucăria și din acel moment am simțit că mă eliberasem de curentul care mă electrizase de recele băiatului.

Am plecat, alunecând prin fluidul uman. M-am întors să admir fapta pe care o făcusem în a opta lună de ședere, dar băiatul dispăruse, dispăruse prea repede. Ce seară!

7 gânduri despre „Povestea acordeonului de pluș – 白饭 Báifàn

  1. […] Notă introductivă: Acest capitol ar trebui citit după acesta: Click pe link pentru articol! […]

  2. sweet & salty August 15, 2015 la 04:10 Reply

    Foarte bine lucrat fiecare detaliu. Umbra băiatului cenușie, veștedă, cu ochii gri proiectată într-un oraș mai chinezesc decât Chinatown. Orașul tău este ca un desen chinezesc, foarte fin cu linii și liniuțe care se îmbină exact unde trebuie. Iar firul poveștii fabulos. Îmi place în mod deosebit cum ai realizat povestitorul. Foarte bun și acest fragment.

    • Cosmisian August 15, 2015 la 15:56 Reply

      Daca ar fi sa aleg un suvenit (care sa imi ramana) din Orasul CHinezesc, ar fi un set de scriere, pensule si cerneala rosie. Cu el poti scrie intr-un mod unic. Doar un pictor din Orasul Chinezesc poate desena cu o singura nuanta de rosu un asemenea tablou. Mie mi-a luat mult timp sa il reproduc. Pictura acestui articol nu este realizata in nuante, ci in trairi. Mi-a scapat putin rolul ‘fetei cu pasul in lateral’, poate ca nuanta rosului chinezesc nu a dorit sa o cuprinda.
      In fiecare poveste a acordeonului este prezent un alt povestitor. Nu a fost alegerea mea. Fiecare are responsabilitate asumata de a se descrie… (o dra draguta care a citit cateva articole din ‘acordeon’ a remarcat cat de sucita e povestea. Mai dle, pai orice poveste are un povestitor. La tine nici nu se mai stie cine povesteste, sper sa nu li se intample ceva bietilor copii disparuti… hihi, am parafrazat pe o nota mai nostima)

      • sweet & salty August 16, 2015 la 03:47 Reply

        E… chinezesc. Da. Am remarcat și eu. Se vede de fapt și din avion. 🙂

        • Cosmisian August 16, 2015 la 16:24 Reply

          Cum de stii ca urmatoarea poveste se desfasoara in avion? Deja am spus cam mult 🙂

  3. doarnicol August 7, 2015 la 10:06 Reply

    Orașul chinezesc și atmosfera sa inconfundabilă, perfect redată de tine aici, ..cumva întrezărit printre gânduri.. cu val de oameni curgând, apoi ..tristețe dureroasă din privire de copil ..și gest cald, suvenir fermecat.. Cât de bine închegat este totul, autentic și atât de elegant, natural.. Un fragment splendid…

    • Cosmisian August 7, 2015 la 18:01 Reply

      Dupa cum spuneam, de opt luni sunt in Orasul Chinezesc. Nu m-am gandit ca voi vedea pe cineva acolo, in mod specific. Orasul Chinezesc este un fluid uman nedefinit, iar ca sa vezi un chip de baiat cenusiu, o fata care paseste lateral… Daca as fi povestit totul!!! In seara asta, acordeonul de plus va ‘disparea’ pe altcineva. Dar, nu stiu detalii. Astept un semn de la Irette.

Ornamente sufletești:

