Noțiuni disociate – (2) Mitul scârţâitor

Noțiuni disociate – (2) Mitul scârţâitor

ceas

Ceas în deriva(-t existențial) (Sursa ceas, in afară de țagără, google)

De câte ori nu vi s-a întâmplat să vă treziți seara târziu sau mult prea devreme și să credeți că este a doua zi dimineață, exact acea dimineață în care toate trebuie să fie perfecte, dar par a fi pe dos?! Bulversați de-a dreptul, săriți din pat și vă începeți ziua mult mai alert decât oricând înainte. Sigur nu sunt singurul căruia i s-a jucat o asemenea festă. Într-o astfel de dimineață, m-am trezit cu mult înainte de soare, agitat peste măsură de mult, m-am îmbrăcat și am fugit spre liceu, pentru că în acea zi trebuia să mergem într-o excursie. Deși era încă ne-zi, drumurile erau lipsite de tălpi, senzația era contrarie, iar teama că ratasem momentul plecării a pus stăpânire pe mine, senzații contrare și gânduri amețite fluturau fâșii de pânză printre camerele sufletului meu, agățate de ochi obosiți. Părea că arcurile și rotițele dințate ale unui ceas pendular agățat de sistemul meu de a fi, au sărit pur și simplu din loc – senzația de a rata însoțită de regretul de a nu te încadra în timp. Cât de bizar! Timpul a reușit să se încadreze în cercul infim al ceasului pendular, dar eu nu reușeam să mă încadrez în orele pătrate ale unei zile complete. Aveam să descopăr de la portarul Liceului că eram pierdut în timp. Restul zilei a fost acceptabil de bine.

Săpând mai mult în cutiile noțiunilor disociate, când eram în gimnaziu învăţasem sunetul întârzierii și senzația nereușitei. Deși au trecut destul de mulți ani de atunci, suficient îmi este să aud întârzierea înaripată, că mă și trezesc alergând spre școală o distanță de cel mult 8 minute pentru a recupera jumătatea de oră pe care o aveam deja în față. Nu am reușit niciodată să dau timpul înapoi alergând, nici făcându-mi promisiuni că nu voi mai pierde timpul cu prostii înainte de a merge la școală. Singurul lucru ce sfida întreg ansamblul de trăiri interioare era sunetul întârzierii, acei guguștiuci ce cântau pasiv drumul meu spre cearta pe care mi-o înșuruba învățătoarea în suflet încă înainte de a mi se permite să mă așez în banca mea, prima de la ușa chiar. Ajunsesem să mă salut cu guguștiucii, pentru că în acele vremuri nu mai găseai om pe drum după ora 8 am. Doar eu și guguștiucii…

Stau și îmi imaginez viitorul, când eu și băbuța meu ne vom petrece zilele între cele două țagăre ale timpului. Mă și văd încercând să o surprind într-o dimineață, încercând să cobor atent din pat ca să nu mă trădeze arcurile saltelei obosite de nesomn că, ce să îi faci, bătrânii mai au și ei coaste ascuțite, poate și un coccige (un os dintr-o anumită zonă a corpului) fără pernițe de protecție. Și, după ce cu greu fac primul exercițiu abdominal, nu așez bine primul picior, că niște tarsiene trosnesc trădând poziția în spațiu a unui schelet firesc, apoi ecoul lor, tarsiene ale celuilalt picior. Ocolesc patul cu atenție să nu îmi julesc iar genunchiul de rama de lemn a acestuia, îmi fixez falangele pe tocul ușii, făcând un plan simplu de evitare a locurilor unde știam că scârțâie parchetul. Ce să spun, sunt revoltat că tarsienelor nu le-a fost suficientă trosnire, le-am mai rămas de o trădare, poate chiar două. Și eu care mă feream de parchet, am ajuns să trosnesc mai tare decât el. La celălalt capăt, băbuța meu mă aștepta cu zâmbetul zugrăvit în lavabil roz, neșters de-o viață întreagă, doar pentru a-mi spune: Ai cam îmbătrânit, omule, ai cam… dar, tot îți mai arde de joacă.

Și uite astfel am spulberat mitul țagărelor de timp. Spuneți și voi, cum reuşeşte el să treacă dacă tot timpul se învârte pe loc?

Ornamente sufletești:

