Dezliterarea pe fuior de timp – 5 – Ceaiul de la Vila Rouge

Dezliterarea pe fuior de timp – 5 – Ceaiul de la Vila Rouge

„Anotimpurile ce au brăzdat trupul firav al dnei Irene Roucher au înghețat atunci când iarna soțului ei l-a făcut să nu mai revină acasă. De atunci, o parte a ființei ei a dispărut precum verdele naturii o face în anumite episoade ale existenței, iar ochii ei au încleștat neclaritatea abandonului. Eram studentă la Paris, jurnalismul devenise atracţia mea pentru moment. Comunicam cu mama mea cel mai adesea spre finele săptămânii, prin telefon… Pierdut în ochii ei îl puteam vedea pe tatăl meu, strălucind, bulversând, provocând, chinuind… un suflet de primăvară ca al mamei mele. Mă durea să o văd reflectând absența, mă întrista să îi aud bătăile inimii căutându-le pe ale sale, când inima devine o busolă ce indică direcția unde și-ar putea ascunde cealaltă viață a sa. Cel mai dificil îmi era să o înțeleg atunci când se pierdea în detalii despre el, aspecte pe care doar iubirea le poate vedea în cineva, doar ochi ce privesc prin timp și dificultăți pot întrezări.”

Capitol după capitol, gând după gând, părea că sunt tot mai absorbit într-o poveste pe care o măsuram prin intermediul misterioasei Mouelle Roucher. Dar astăzi nu mai trebuia să citesc despre dânsa, dată fiind programarea la un ceai servit la Vila Rouge de la Periferia Lyonului. Agitația din jurul persoanei unei scriitoare celebre era întotdeauna contrastată de dispariția acesteia din peisajul luxos al unei lumi pe care Mouelle părea mai curând să o viziteze doar.

Mai aveam doar patru ore până la programata vizită la ceai, o vizită pe care o prețuiam dincolo de simplul ritual al băutului de ceai. Mi-am ales o cămașă de un negru stins, cu gulerul voluminos, un sacou vișiniu cu cotiere de culoarea nasturilor și mapa din piele în care aveam nelipsita agendă și stiloul primit de la profesorul Madolen, pe care îl dorisem foarte mult. Fiecare întrevedere cu dna Mouelle părea a fi un alt capitol dintr-o serie de confesiuni pe care dânsa nu dorea să le prezinte prin ochiul povestitorului, ci mai curând, prin ochiul unui tânăr ascultător care îi cunoştea drumul spre inimă. Iar eu luam notițe. Mă obișnuisem să iau notițe fără să mă uit prea mult la agendă. Ajunsesem să localizez diversele etape ale vieții sale pe care în cărţi nu le percepeai ca fiind experiențele autoarei. Mă simțeam un adevărat scriitor în prezența sa, nu doar un scriitor, ci un sculptor al unor experiențe pe care dna Mouelle le-a avut, secrete ce au stat la baza dezvoltării acesteia. Cuvintele pe care le rostea erau reflectoare vii ale unor experiențe ce reveneau în fața noastră doar pentru a mă impresiona.

Am călătorit cu un taxi pentru a păstra integru buchetul de crini albi, intens mirositori, am coborât din mașină în fața unei porți înalte din metal forjat într-o siluetă de suflet stingher, care părea că îți permite să pătrunzi printre golurile din ea doar cu prețul fărâmițării întregii tale ființe. Nu am avut timp să admir stâlpii ce purtau spiralat pe ei iedera cu frunze mari din metal negru, ce împungeau norii cu o terminaţie spiralată ce închidea universul de dincolo de poartă. Frunze de iederă metalică pătrundeau pe aici și pe acolo între frânturi de ferestre sudate ale unui suflet aparent deschis. Am auzit pași ce sfărâmau strânsoarea pietrișului ce finisa aleea spre Vila Rouge, pași ce aduceau cu sine o întâmpinare ce m-a luat prin surprindere.

Va urma! Cosmisian, 30 august 2014, Timisoara

Capitolul precedent aici!

Capitolul urmator aici!

4 gânduri despre „Dezliterarea pe fuior de timp – 5 – Ceaiul de la Vila Rouge

  1. ane August 30, 2014 la 19:01 Reply

    La musique touche le cœur.

Ornamente sufletești:

