Francesca, Parione Ak! Capitolul 3 – Comparatiile sunt derivate

Francesca, Parione Ak! Capitolul 3 – Comparaţiile sunt derivate

Comparaţiile sunt derivate ale percepţiei pe care un om o atribuie unui grup de două sau mai multe obiecte supuse analizei, mi-a spus cândva soţul Anitei, când încă îşi impregna geniul asupra mea. Thorburn mi-a fost mentor. Era mai mic decât mine cu 2 ani, însă mintea lui emana cu un geniu de diamant, faţetat şi definit. Când avea o idee, era aproape imposibil să naşti o alta mai bună. Era într-o formă intelectuală incredibilă. Îi duc dorul tare mult. Înainte să ne părăsească, nu îmi petreceam nopţile în demisolul casei mele, cercetând. Thorburn era o reală inspiraţie. Ah! Mă întreb cum rezistă Anieta. Cuprinşi de o dragoste iremediabilă, atenţi şi veseli, adesea nebunatici şi jucăuşi, şi-au încolţit fiul cu o atitudine matură, totuşi plină de pasiune şi bucurie, făcându-l pe Olsen un artist al veseliei. Oare cum se descurca Olsen fără tatăl lui?

În suflet purtam vina lipsei de preocupare. Anita şi Olsen fuseseră oarecum lăsaţi în grija mea. Am devenit conştient de responsabilitatea morală fara de ei doar aici, pe insulă, reflectând la situaţia Francescăi. Băieţelul ei era destul de mic, plăpând, un negricios atât de dulce că îmi venea să îl ascund în căsuţa mea, să îl învăţ să doarmă pe pat, pentru că în scurt timp mi-am făcut unul. Încă nu știam cum se numește băiatul Francescăi. Amândoi locuiesc la rudele răposatului soţ, conform obiceiului. Purtam vina de a o trata pe Anita ca pe o simplă secretară, iar acum încercam să compensez față de Francesca, ce nu făcusem faţă de soţia răposatului meu mentor Thorburn.

Pe insulă lui Petru, pe care o denumeam eu Petra, mă integrasem destul de bine în comunitate, fără a-i altera obiceiurile sau tradiţiile. Orice lucru străin lor, îl ţineam departe de prezenţa lor. Decisesem să compar, să analizez și să mă adaptez. Nu mi-a fost uşor, nu îmi este nici astăzi. Dar, cine sunt eu, un vizitator care îi poate părăsi oricând, să apar dintr-o barcă şi să le schimb istoria? Nu îmi permiteam să le fac o asemenea nedreptate.

Francesca. Au trecut câteva luni şi am reuşit să o privesc în ochi pentru prima dată. A fost o privire susţinută. Ochii ei căprui, puţin oblici, au scăpat pentru prima dată o rază de lumină. Pleoapele ei nu s-au grăbit să îi umezească ochii. Apoi, şi-a retras privirea, întorcându-se grăbită spre coşul împletit în care culegeam fructe din apropierea satului. Era seara în care tot satul ieşea la cules, iar Francesca se ataşase involuntar de mine.

Voi descrie viaţa de aici pe parcurs în jurnalul meu. Simplitatea cu care aceştia îşi umpleau ziua era incredibilă. Pentru un om cu o structură profesională ca a mea, simplitatea era o durere necunoscută, însă, forţa cu care simplitatea acestora mă cuprindea îmi oferea pace interioară. Trecuseră câteva luni, luni în care am fost asimilat cu bucurie de ei, în care au fost răbdători să îmi indice obiectele de vânătoare, obiecte folosite la culesul fructelor şi ierburilor din pădure sau de pe muntele despre care doar mi-au povestit. Învăţasem o parte din limbajul lor, nu foarte bogat în material lingvistic. Francesca îmi vorbise de câteva ori, preţ de câteva fraze, dar, aproape de fiecare dată râdea de mine.

Limba era doar vorbită, fondul lexical reprezentând aceeaşi simplitate de care am amintit anterior. Forţat de împrejurări, îmi notasem până în prezent 294 de cuvinte, pe care le clasificasem deja în grupe. Uneori, seara, mă jucam cu fonetica. Spre exemplu, atunci când Francesca venea dimineaţa să mă trezească, bătea în uşă cu o nucă de cocos agăţată de partea superioară a peretelui, şoptind: Parione ak! Într-o dimineaţă, atât de devreme încât nici soarele blând nu îşi făcuse apariţia, satul zumzăia de vivacitate. Era o sărbătoare! Am asociat-o cu anticipaţia zilei, întrucât îmi este imposibil să îi atribui altă semnificaţie. Când soarele schiţase prima rază dinspre ocean, cu toţii au izbucnit într-o exclamaţie plină de bucurie: Parione Urduu! Copiii indicau frenetic spre soare strigând Urduu, Urduu! Iniţial am crezut că parione înseamnă trezire. Dar, pe cât de simplă este limba, prin asociere am ajuns la concluzia că Parione înseamnă: a te arăta, a-ţi face prezenţa vizibilă.

Nu e minunat să ştii că dimineaţă de dimineaţă există o persoană

Care să vină să îţi ceară să-ţi faci prezenţa vizibilă ei?

Autor: Cosmisian, 24 ianuarie 2013

6 gânduri despre „Francesca, Parione Ak! Capitolul 3 – Comparatiile sunt derivate

  1. Allure Ianuarie 26, 2013 la 09:08 Reply

    P.S. Am văzut că următoarele capitole (4,5 și 6) sunt parolate. Pot avea cheia pentru a continua lectura? 🙂

    • cosmisian Ianuarie 26, 2013 la 10:53 Reply

      Sigur, parola pentru seria aceasta este 1234, ca la vodafone, iar pentru celelalte postari este Antropolog. 🙂

  2. Allure Ianuarie 26, 2013 la 09:06 Reply

    Este minunat, da 🙂 Foarte interesant limbajul băștinașilor.
    Deja văd scrierea ta publicată sub denumirea „Parione Ak” – un titlu foarte original, felicitări! 🙂

    • cosmisian Ianuarie 26, 2013 la 10:51 Reply

      Limbajul lor! 🙂 In 24 am scris primele 3 capitole pana spre seara, eram la serviciu si ii povesteam structura povestii unui cunoscut. Imi intra in birou un domn, interesat de orice altceva decat faceam noi acolo. Eu povesteam, el asculta. La un moment dat, ma intrerupe si ma intreaba cum se numeste filmul. EU ii spun ca nu e film, e doar o poveste. Te chem la debutul filmului, mai ales ca deja ai doua reformulari in primul capitol :))

      • Allure Ianuarie 28, 2013 la 10:01 Reply

        Mersi, mersi, mă bucur că ai găsit folositoare sugestiile mele – oricînd, cu plăcere 🙂 Am fost des solicitată ca proofreader 😀
        Prima va fi cartea – trebuie publicată neapărat, deci anunță-mă 🙂 Succes în continuare!

        • cosmisian Ianuarie 28, 2013 la 11:12 Reply

          Esti nostima. Cartea? Eu scriu, scriu ce imi povesteste la telefon amicul meu. Tu crezi ca eu scriu carti? El imi dicteaza aproape, eu scriu. De obicei scriu la 2 am, iti dai seama ca mai am nevoie de o vesta wordproof. 🙂

Ornamente sufletești:

